Co mám dělat, když
Co je kyberšikana
Co je kyberšikana
Kyberšikana není samostatná entita, ale jedná se pouze o jednu z forem šikany. Přesněji řečeno je to nový typ psychické šikany. Podstata a řada mechanismů jsou u kyberšikany a tradiční nepřímé psychické šikany společné, oproti klasické šikaně však využívá mnohem účinnější zbraně – internet a mobil. To dovoluje pronásledovat oběť kdykoliv a kdekoliv, a to s velmi rozsáhlou působností.
Šikana v pravém slova smyslu je:
• Když jeden nebo více žáků úmyslně a většinou opakovaně týrá spolužáka nebo spolužáky a používá k tomu agresi a manipulaci. Vždy jde o převahu síly nad obětí. Nemusí jít vždy jen o převahu fyzické síly, často se jedná o převahu psychické síly, množstevní síly, mentální síly nebo mocenské síly.
• Oběť vnímá útok jako nepříjemný.
• Útok může být dlouhodobý, ale i krátkodobý.
Specifické rysy kyberšikany:
• Anonymita - šikanování s využitím komunikačních a informačních technologií je anonymní. Oběť se nikdy nemusí dozvědět, kdo o ní rozšiřuje lži, pomluvy, urážky. Anonymita umožňuje agresorovi stupňovat útoky.
• Nezávislost na místě a čase - agresor nemusí být na stejném místě jako oběť. Oběť pak nemá před kyberšikanou kam utéct. Neomezenost šíření a nebezpečí dalších a dalších uživatelů, kteří daný obsah vidí a případně šíří.
• Proměna typů obětí a agresorů - pro kyberšikanu není potřeba převaha síly.
• Pro pobavení kohokoliv - Kyberšikana zaručuje široké obecenstvo, které se stále rozrůstá. Obtížná kontrola a léčení.
Typy kyberšikany
- Přímé útoky (zprávy posílané přímo obětem). Sem řadíme posílání zpráv SMS, kradení hesel a účtů, zveřejňování lživých informací, posílání dehonestujících obrázků, internetová hlasování, interaktivní hry, zasílání obtěžujících zpráv, změna identity agresora v oběť.
- Kyberšikana v zastoupení (využívání druhých pro šikanu oběti v kyberprostoru).
- Kybergrooming – vyvolání falešné důvěry za účelem fyzického kontaktu s dítětem a následným zneužitím.
- Kybersex – komunikace skrze internet, jejímž účelem je sexuální vzrušení.
- SMS spoofing – odesílání falešných SMS zpráv, nejčastěji pod známou identitou, souvisí s ukradenou identitou.
- Flaming – nepřátelské chování uživatelů Internetu, které je doprovázeno urážkami, nadávkami, vyhrožováním.
- Phishing, pharming – krádeže citlivých osobních údajů.
- Stalking – opakované a stupňované obtěžování, které má různé formy a intenzitu.
Co mohu udělat jako učitel, když zjistím kyberšikanu
Zjistěte, kdy ke kyberšikaně dochází. Pokud v době výuky, musíte zajistit přímou léčbu.
Ano, děje se během vyučování:
• Zajistit důkazy podle krizového plánu školy
• Kontaktovat Policii ČR a OSPOD
• Informovat zasažené žáky o výsledcích šetření a udělených trestech
Ne, neděje se během vyučování:
• Doporučení rodičům oběti, aby se obrátili na orgány činné v trestním řízení
• Škola agresora netrestá
Příklad dobré praxe
Rodiče žáka sedmé třídy při pravidelné kontrole jeho facebookového profilu zjistili, že píše na facebook spolu s ostatními spolužáky nevhodné poznámky o jedné své spolužačce. Promluvili si se synem a vyjádřili naprostý nesouhlas s jeho chováním a zajeli s ním k rodičům postižené dívky, kde došlo k omluvě ze strany rodičů i chlapce. Rodiče dívky vůbec netušili, že se něco podobného děje. Následně si tedy domluvili schůzku ve škole, aby situaci oznámili a byla řešena i ze strany školy.
Druhý den proběhla ve škole schůzka rodičů, pachatelů a vedení školy. Ač se tyto útoky neděly v době školního vyučování, škola všechny zúčastněné nechala omluvit se před třídou a ve třídě byl nastolen program zaměřený na bezpečnou práci s internetem, nebezpečí sociálních sítí a ochranu před kyberšikanou. Program byl v délce 16 hodin. Dále škola zařadila program na zkvalitnění třídního klimatu v délce 20 hodin, zvýšila dohled nad třídou a zapojila všechny učitele.
V současné době je třída bez jakýchkoliv konfliktů, iniciátoři s postiženou komunikují bez problémů, dokonce se i navštěvují.
Prevence
Když dojde k šikaně, jedná se již o vyhrocení situace. Je důležité klást důraz na preventivní programy a všemi dostupnými prostředky usilovat o to, aby se šikana neobjevila.
Prevence:
• zajistěte si podporu vedení školy a odborných pracovišť,
• veďte studenty k tomu, že všechny formy šikanování jsou nepřijatelné,
• vymezte jasná pravidla používání nových komunikačních technologií ve škole,
• využijte vrstevnického prvku,
• nainstalujte ve škole do počítačů hlídací psy,
• každý žák má své heslo a svůj účet,
• dodržujte obecný zákaz návštěvnosti nevhodných stránek,
• zajistěte blokaci nevhodných stránek,
• využívejte programy pro prevenci.
Programy pro třídy musí splňovat následující podmínky:
• musí mít přímý a explicitně vyjádřený vztah k určité formě rizikového chování a tématům s ním spojeným,
• realizace musí být jasně časově a prostorově ohraničena a měla by procházet od zmapování potřeb, vytvoření plánu programu a jeho přípravy přes provedení a zhodnocení programu až k návaznosti programu,
• musí být zacílen na jasně ohraničenou a definovanou cílovou skupinu,
• musí respektovat specifické problémy a potřeby cílové skupiny,
• musí být dostupný a respektovat základní práva účastníků programu,
• musí obsahovat organizační zajištění a vymezovat ekonomické a personální požadavky,
• musí být součástí širšího preventivního působení.