a) Besedy, setkání či programy týkající se Romů, organizace
|
|
Lektorský úsek Muzea romské kultury nabízí buď podporu s konkrétními situacemi, nebo programy zaměřené na oblast historie, tradic, kultury, holokaustu, ale i soužití, současných problémů, mediálního obrazu Romů.
|
|
Organizace, která se komplexně zabývá tématem násilí z nenávisti. Poskytuje konzultace ohledně konkrétních incidentů (např. když se na zdi školy objeví hákový kříž a antisemitský nápis), pomoc při řešení násilí z nenávisti, které může být i trestným činem. In IUSTUTIA vytvořila výukový materiál pro práci s tématy multikulturní výchovy.
|
|
Tato nevládní nezisková organizace chce přispívat k budování multikulturní společnosti a zaměřuje se především na aktivity na podporu Romů a cizinců. V Praze každoročně pořádá romský festival Khamoro. Vydává také čtvrtletně bulletin Slovo – pro cizince a o cizincích, a to zcela zdarma. Dále nabízí různé kurzy doučování, semináře, projekty či organizuje pravidelná setkávání pro Romy i cizince.
|
|
Sdružení mladých lidí, kteří se zabývají především hudební a divadelní tvorbou a pořádáním kulturních akcí se sociálním rozměrem a přesahem. Speciálním tématem, kterému se skupina věnuje je romská LGBT+ menšina a problematika tzv. trojí diskriminace. Objednat si můžete na svou školu divadlo utlačovaných, v němž herci nejprve ztvárňují situaci útlaku na základě vlastních zkušeností a diváci mají poté možnost vstupovat do děje a hledat možná řešení.
|
|
Mezinárodní organizace zabývající se lidskými právy, která v rámci své činnosti nabízí workshopy pro studenty a semináře pro učitele zaměřené na různá lidskoprávní témata jako jsou trest smrti, migrace a uprchlictví, vězni svědomí, stereotypy, diskriminace, rasismus a další.
|
|
Hudební program pro školy, jehož spoluautorem a zároveň realizátorem je úspěšný romský zpěvák Radoslav Banga. Program je zaměřen na prevenci rizikového chování jako jsou agrese, xenofobie, rasismus, závislosti či kriminalita a mladé lidi motivuje k aktivnímu a smysluplnému životu, inspiruje je k pozitivnímu překonávání překážek a uskutečnění svých snů.
|
|
Dvoudenní kurz „Pedagog a sociokulturní specifika romských žáků.“
Cílem kurzu je poskytnout informační servis dat o romské historii, jazyce, kulturních specifikách i současné socioekonomické situaci Romů, ale také vytvořit prostor pro navázání těchto informací na konkrétní zkušenosti účastníků a pro otevřenou diskusi. Kurz je akreditován MŠMT a určen je pedagogům, sociálním pracovníkům a dalším pracovníkům s mládeží. Kursisté dostanou inovativní materiály pro práci s romskými dětmi a získají základní vhled do ne zcela známých metod pedagogické práce, jako je např. kinestetický výchovný styl nebo pedagogika Montessori.
Hlásit se je možné mailem na adam@r-mosty.cz nebo telefonicky na čísle 725 345 594.
|
b) Organizace zabývající se holokaustem
|
|
Web je zřizován Kanceláří pro oběti nacismu, která se zabývá procesem odškodnění za nucené a otrocké práce za 2. světové války a která chce nadále pečovat o vzpomínkové dědictví osob pronásledovaných za 2 sv. v. Přímo na webu učitelé naleznou několik příběhů takových osob, volně stažitelnou učebnici pro pedagogy, informace o zajímavých projektech a především kontakty na pět středisek po celé ČR, která nabízejí různé druhy spolupráce se školami (např. besedy žáků s přeživšími oběťmi nacismu).
|
|
Webové stránky Památníku a muzea Osvětim jsou pouze v polštině a angličtině. Zájemci zde naleznou velké množství informací o tomto památníku a o možnostech jeho navštěvy. Komentovaná prohlídka může být zajištěna i v češtině a to během celého roku. Česky psané informace o Památníku jsou např. zde: http://www.osvetim-auschwitz.estranky.cz/ . Nejedná se však o oficiální stránky.
|