Co mohu dělat, když se to stane?
Šikana na základě odlišnosti a její příčiny
Šikana na základě odlišnosti, jako je inteligence, přístup k učení, zájmy, sociální či společenský statut, je v současné době velmi rozšířena. V třídních kolektivech je odmítaná přílišná hloupost či naopak vysoká inteligence. Nejvíce odmítavými, až dokonce nenáviděnými v kolektivu jsou žáci, kteří se vymykají svým přístupem k učení. Jsou to ti, kteří jsou spolužáky označovaní za „šprty“ a podle nich se dopouští podbízivého chování směrem k učitelům. Jsou označování jako „oni“.
Nejčastější příčiny šikanování:
• tlak skupiny na „přizpůsobení se“ odlišného jedince (usilování o „nápravu“, obrana vlastního hodnotového systému = netolerantnost),
• necitlivý humor až zábava za každou cenu – zesměšňování (nedostatek sociálního cítění, bezohlednost, zlomyslnost),
• odreagování špatné nálady,
• zesměšňování a ponižování jako projev nedostatku komunikačních dovedností nebo nejistého postavení - nepřímo vyjadřovaná kritika, nepřímá agresivita (ironie, zveličování slabin).
Tip – výzkum Multipolis
Tématu postoje českých žáků k odlišnosti se věnoval výzkum společnosti SCIO, který proběhl na přelomu roku 2012/13 a zúčastnilo se jej 1744 žáků 6. - 9. tříd základních škol.
Z výzkumu mimo jiné vyplývá, že pro žáky je důležitá konformita vůči skupině a třídě. V dotaznících hodnotili 8 postav, u kterých určovali, zda by s nimi chtěli sedět v lavici, chodit na kroužek, se kterými by si nerozuměli a kdo by to měl v jejich třídě těžké. Jedna skupinka měla k dispozici portrét i s popisem postav, druhá jen slovní popisy. Při výběru preferovali ty postavy, které příliš nevybočují, a to jak negativně, tak pozitivně (příliš chytří, sebevědomí atp.). To je patrné třeba u Matyáše, který byl popsán jako „slušňák, který se dobře učí“. Když však žáci viděli i jeho portrét, kde působí sympaticky a nijak výrazně nevybočuje, hodnotili jej výrazně pozitivněji.
Výsledky celého výzkumu jsou dostupné zde
Pokud dochází jen ke slovním útokům, pracuje se s postavením jedince ve třídě, se schopností přijímat odlišnost druhých bez despektu a s uvědoměním si důležitosti každého jedince pro společnost. Tolerance k odlišnosti není přirozená, je zapotřebí se jí učit.
Je vhodné, aby učitel prošel semináři, které jsou zaměřené na výcvik k dané problematice. Existuje řada vzdělávacích institucí, které krátkodobé výcviky provádějí a učitel si je pak jistý, jak má v jednotlivých situacích reagovat. Je třeba však zdůraznit, že neexituje jednotně vydaná a univerzálně platná kuchařka, jak s problémy pracovat, vždy je nutný empatický přístup učitele s ohledem na konkrétní situaci.
Vnitřní opatření proti šikaně ve třídě na základě odlišnosti:
Ve třídě, skupině je vhodné pracovat s programy zaměřenými na rozvoj osobnosti a sociálních dovedností žáka a na zkvalitnění třídního klimatu.
Doporučuji zúčastnit se prožitkového semináře, který nejlépe seznámí s problémy a jejich řešení. Chci-li se stát pomocníkem v řešení takovýchto situací, pak musím být empatický a hlavně neřešit události pouze direktivně. Více o organizacích nabízejících semináře se dozvíte v sekci „Kdo mi může pomoci“.
Zásady pro vedení programu jsou:
• je veden odborně a dlouhodobě,
• prolíná se do všech stránek školního a třídního života - je komplexní.
Program pro třídu, skupinu musí splňovat následující podmínky:
• být zacílen na jasně ohraničenou a definovanou cílovou skupinu,
• respektovat specifické problémy a potřeby cílové skupiny,
• mít přímý a explicitně vyjádřený vztah k určité formě rizikového chování a tématům s ním spojeným,
• respektovat základní práva účastníků programu,
• být součástí širšího preventivního působení,
• obsahovat organizační zajištění a vymezovat ekonomické a personální požadavky programu.
Realizace takového programu musí být jasně časově a prostorově ohraničena a měla by procházet od zmapování potřeb, vytvoření plánu programu a jeho přípravy přes provedení a zhodnocení programu až k návaznosti.
Vnější opatření proti šikaně ve třídě na základě odlišnosti:
• podle získaných informací zajistit bezpečí na místech a v situacích, kde nejčastěji dochází k napadání – např. zvýšený dohled v šatnách při převlékání na TV, toaletách, na hřišti, zamezení vstupu do sklepa, na schody na půdu nebo jiná málo frekventovaná místa apod.,
• ochrana ohrožených jedinců – jde pouze o nouzová a dočasná opatření, která sama o sobě situaci nevyřeší,
Příklad:
a) domluvit příchod do školy o 5 –10 min později nebo dřívější odchod ze školy - útočníci mohou být zdrženi 5-10 min po škole
b) zvýšený dozor – zaangažování školníka, personálu jídelny atp.,
• přeřazení oběti do jiné třídy, na jinou školu – není vhodné u případů, kdy těžiště problému leží v osobnosti oběti; je třeba zvážit, zda si své problémy nepřenese s sebou (zjišťujeme, jak funguje i v jiných skupinách než v problematické třídě),
• rozdělení skupiny útočníků do různých tříd – rozbití nežádoucího společenství,
• úprava rozvrhu – aby nedocházelo ke střetávání problematických tříd, mísení vyšších a nižších ročníků apod.,
• požádat o pomoc - např. PPP, policii, lékaře, střediska výchovné péče, obecně prospěšné společnosti apod.
Tip – třídnické hodiny
Potenciál třídnických hodin bývá často podceňován a řeší se v nich spíše organizační záležitosti. Mohou však být prostorem právě pro práci s problematickými tématy a sloužit k řešení problémů třídy, stejně jako k aktivitám posilující třídní kolektiv.
Pomoci mohou například stránky www.odyssea.cz, které se zabývají tematikou osobnostní a sociální výchovy, nabízejí programy pro studenty a učitele a poskytují také mnoho lekcí a publikací ke stažení: http://www.odyssea.cz/metodiky-osv.php?cast=lekce-osv.
Přímo tematikou třídnických hodin a možnostmi jejich přínosného využití se zabývá publikace „Třídnické hodiny“, kterou si na těchto stránkách můžete zdarma stáhnout: http://www.odyssea.cz/soubory/e_kurzy/tridnicke_hodiny.pdf .