Co mohu dělat, když se to stane?
Vytvořte pravidla férové třídy
Jako prevenci rasistických výroků, zevšeobecňujících tvrzení či nadávek spolužákům, můžete společně se studenty vytvořit pravidla férové třídy.
Obecně platí, že když se na tvorbě pravidel podílejí sami studenti, přirozeněji je pak dodržují. Nemělo by se jednat o striktně formulované zákazy, ale o pravidla, jejichž dodržování zajistí otevřené a příjemné prostředí, kde není nikdo urážen, napadán a není zde místo pro xenofobii, rasismus či diskriminaci.
Inspirovat se můžete projektem Ligy lidských práv Férová škola.
Přitáhněte pozornost k vnitřním charakteristikám jedince
Předsudek vůči odlišnému dítěti/cizinci můžeme narušit tím, že se pokusíme přitáhnout pozornost k jiným charakteristikám než vnějším a zdůraznit jeho individualitu, případně stejné zkušenosti s dětmi ve třídě (Také chodí do knihovny / jezdí za babičkou / má sourozence / nerado ráno vstává atd.). Možná se jinak chová nebo vypadá, ale některé věci jsou stejné pro všechny lidi bez rozdílu – všichni cítíme bolest, máme rodinu, hledáme přátelství a lásku, něčeho se bojíme atp.
Multikulturní výchova
Multikulturní výchova je velmi silným nástrojem v práci s předsudky, stereotypy a xenofobií. Pokud je podávána interaktivně a zajímavě, může studentům zprostředkovat obohacující zkušenosti a pohled na jinakost jako přirozenou součást světa, která tu vždy byla a bude, protože lidé nikdy nebyli a nebudou stejní.
Učitel může dát prostor svým studentům-cizincům, aby představili svou kulturu, zemi, ze které pocházejí, své zvyky, aby promluvili o tom, jak se jim zde žije, co je jiné, co se jim zde líbí a naopak. Podobný výstup je však vždy třeba se studenty nejprve konzultovat a realizovat jej na bázi naprosté dobrovolnosti.
Dále může učitel zdůrazňovat jednotlivé zajímavosti a osobnosti z různých kultur (filozofy, vědce, přírodní památky, myslitele, vynálezce, umělce, prezidenty atp.) a ukazovat, jakým způsobem se lidé z různých kultur a zemí podíleli na vývoji světa. Zajímavé také je pracovat s tím, jaké produkty z různých zemí a kultur běžně používáme a považujeme je za naprosto přirozené. Spolupráce, výměna a vzájemné obohacování jsou výhodami, které nám multikulturalita bezesporu přináší.
Nejsilnějšími zážitky bývá zprostředkování zkušenosti s cizinci, což může učitel udělat pomocí besed, návštěvou různých programů či výstav, pozváním hosta do třídy či spoluprací s neziskovými organizacemi, které mohou zprostředkovat různé programy a osobnosti. Skvělé jsou také nejrůznější mezinárodní projekty, ať již probíhají přes internet či formou setkávání či výměn. Zde dochází k nabourávání stereotypů naprosto přirozeně.