Úvod » Xenofobní projevy kolegů » Kolega má nevhodné poznámky týkající se menšin a vyjadřuje je před kolegy či žáky

Co mohu dělat, když se to stane?

Proč by měl učitel na projevy xenofobie a rasismu vždy reagovat


Vyučující jsou zodpovědní za obsah a rozsah vzdělání, který svým žákům a žákyním předávají. Xenofobní a rasistické postoje významným způsobem snižují adaptabilitu studujících v rámci výměnných pobytů, k dalšímu studiu v zahraničí, či dokonce k uplatnění na trhu práce. Schopnost respektovat jiné a odlišné je dovedností, kterou musí žáci a žákyně získat v rámci svého základního, středního i vyššího vzdělávání.

Někdy se také setkáváme s tím, že vyučující přecházejí či nevěnují dostatečnou pozornost projevům rasistické, xenofobní nebo homofobní šikany. Předsudečné projevy mohou být samotnými vyučujícími bagatelizovány či zlehčovány. Důsledky takového jednání bývají vážné. Žák či žákyně, kteří se od dominantního kolektivu liší, jsou vyčleňováni a současně necítí podporu ze strany dospělé osoby a autority. Předsudečná šikana může vést ke strádání žáka či žákyně, k absencím, k sebepoškozování, ale též ke zpětné agresi vůči útočníkům či v některých případech až k sebevraždě.

K rasistickým a xenofobním projevům či narážkám může docházet mimo vyučování – ve sborovně či na poradách. I v takových případech je nutné dbát na respektující klima v pracovním kolektivu. Jednak se podobné postoje a hodnoty následně promítají do jednání s žáky a žákyněmi, jednak jsou tyto projevy nepřijatelné.

Nepředpokládáme, že by se vyučující dopouštěli přímo trestného jednání, upozorňujeme však, že některé verbální projevy rasismu a xenofobie mohou být trestnými činy, obdobně jako popírání či zlehčování nacistické a komunistické genocidy a zločinů proti lidskosti.

Co mám dělat, když kolega projevuje rasistické a xenofobní postoje?

Klidným způsobem sdělte kolegovi či kolegyni, že jeho postoje nepovažujete za korektní a že do školy nepatří. Pokuste se věcně argumentovat a vyvrátit stereotypizující tvrzení. Najděte příklady, kdy skupinu, o které se váš kolega či kolegyně vyjadřuje negativně či stereotypně, zaměníte za jinou (učitele, policisty) a ukažte tak absurditu jeho tvrzení.

Není nutné se pouštět do debat o svobodě projevu či názoru, stačí zdůraznit, že rasistické a xenofobní postoje a projevy jsou v rozporu se základními principy českého školství, kterými jsou výchova k demokracii a respektu.

Akceptujte, že kolega/kolegyně může mít špatné zkušenosti s konkrétními členy některé národnosti či etnika. Zdůrazněte však, že je to konkrétní špatná zkušenost, která neplatí univerzálně.

Pokuste se získat na svoji stranu kolegy. Mohou existovat kolektivy, kde jsou předsudečné projevy normou. V takovém případě je nutné se připravit na to, že ve svých postojích zůstanete zprvu osamoceni. Nevzdávejte to. Pokuste se najít podporu u některého svého kolegy či kolegyně, případně i mimo školu.

Průběžně ovlivňujte celkové klima ve škole. Získávejte a šiřte informace o projektech vhodných pro podporu demokracie a ochrany lidských práv. Doplňujte knihovnu. Uspořádejte projekt, na kterém se budou podílet všichni vyučující.

Pokud rasistické a xenofobní postoje přetrvávají, můžete si stěžovat nadřízenému či přímo zřizovateli školy.

Panáčci
Názory uveřejněné na www.lidskaprava.cz nemusí vyjadřovat stanovisko Amnesty International